پرش به محتوا
خانه » آموزش رایگان ادیت پلی (Editable Poly) در تری دی مکس

آموزش رایگان ادیت پلی (Editable Poly) در تری دی مکس

آموزش-ادیت-پلی-Editable-Poly-در-تری-دی-مکس

ادیت پلی (Editable Poly) در تری دی مکس

مدل سازی سه بعدی یکی از مهارت‌های اساسی در تری دی مکس است که به هنرمندان و طراحان این امکان را می‌دهد تا اشکال پیچیده و واقع‌گرایانه‌ای را ایجاد کنند. یکی از ابزارهای قدرتمند این نرم‌افزار، ادیت پلی (Editable Poly) است که به شما اجازه می‌دهد مدل‌های خود را با دقت و کنترل بیشتری تغییر داده و اصلاح کنید. در این مقاله، قصد داریم نحوه استفاده از این ابزار را برای مدل‌سازی در تری دی مکس توضیح دهیم.

۱. آشنایی با ادیت پلی (Editable Poly)

ادیت پلی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین حالت‌های مدل‌سازی در تری دی مکس است. در این حالت، می‌توانید هر یک از اجزای مدل خود مانند ورتکس‌ها، ادج‌ها، پلی‌گن‌ها و هافس‌ها را به طور جداگانه و دقیق کنترل کنید. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که مدل‌های پیچیده‌تری بسازید و به راحتی اصلاحات مورد نظر را روی مدل خود اعمال کنید.

۲. فعال کردن ادیت پلی

برای شروع مدل‌سازی با ادیت پلی، ابتدا باید مدل سه‌بعدی خود را در تری دی مکس ایجاد کنید. سپس، مدل را انتخاب کرده و از منوی Modify، گزینه Editable Poly را انتخاب کنید. پس از فعال کردن این گزینه، می‌توانید به راحتی به ویرایش بخش‌های مختلف مدل بپردازید. دیدن ویدیو آموزش ادیت پلی بخش 1

۳. ابزارهای ادیت پلی

در حالت ادیت پلی، چندین ابزار مختلف برای ویرایش مدل‌ها در دسترس است که هرکدام وظایف خاصی دارند. مهم‌ترین این ابزارها عبارتند از:

  • Vertex (ورتکس): برای انتخاب و جابجایی نقاط مشخص در مدل استفاده می‌شود.
  • Edge (ادج): برای انتخاب و ویرایش لبه‌ها یا خطوط بین دو نقطه استفاده می‌شود.
  • Polygon (پلی‌گون): برای انتخاب و ویرایش سطوح مدل کاربرد دارد.
  • Element (المان): برای انتخاب بخش‌های بزرگتر مانند مجموعه‌ای از پلی‌گون‌ها استفاده می‌شود.

۴. استفاده از ابزار Vertex (ورتکس)

ابزار Vertex به شما این امکان را می‌دهد تا هر نقطه‌ای از مدل را به صورت جداگانه ویرایش کنید. برای استفاده از این ابزار، کافیست به حالت Editable Poly بروید و روی گزینه Vertex کلیک کنید. سپس می‌توانید با انتخاب و جابجایی ورتکس‌ها، تغییرات دلخواه را در مدل ایجاد کنید. دیدن ویدیو آموزش ادیت پلی بخش 2

۵. استفاده از ابزار Edge (ادج)

ابزار Edge برای کار با لبه‌های مدل‌ها است. با استفاده از این ابزار می‌توانید لبه‌های مدل را به دلخواه خود انتخاب کرده و آن‌ها را جابجا کنید. این ابزار برای ایجاد تغییرات در شکل کلی مدل و دقت بیشتر در طراحی بسیار مفید است.

۶. استفاده از ابزار Polygon (پلی‌گون)

ابزار Polygon به شما این امکان را می‌دهد که سطوح مدل را انتخاب کرده و آن‌ها را تغییر دهید. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار، بخش‌های مختلف مدل را به دلخواه تغییر دهید و جزئیات بیشتری به آن اضافه کنید. دیدن ویدیو آموزش ادیت پلی بخش 3

۷. ترکیب ابزارها

یکی از ویژگی‌های جالب در حالت Editable Poly، قابلیت ترکیب ابزارهای مختلف است. به عنوان مثال، می‌توانید از ابزار Vertex برای انتخاب یک نقطه خاص استفاده کرده و سپس از ابزار Edge برای ویرایش لبه‌های مجاور آن استفاده کنید. این ترکیب به شما امکان می‌دهد که کنترل بیشتری روی مدل داشته باشید و جزئیات دقیق‌تری ایجاد کنید.

۸. نکات و ترفندها

  • افزودن جزئیات بیشتر: برای افزودن جزئیات بیشتر به مدل، می‌توانید از ابزار‌های اضافی مانند Extrude و Bevel استفاده کنید.
  • استفاده از ابزار Symmetry: برای مدل‌سازی اشکال متقارن، ابزار Symmetry بسیار مفید است. با استفاده از این ابزار، می‌توانید یک نیمه از مدل را بسازید و نیمه دیگر به طور خودکار ایجاد شود.
  • استفاده از Turbosmooth: برای صاف و نرم‌تر کردن مدل‌ها، از ابزار Turbosmooth استفاده کنید. این ابزار می‌تواند مدل شما را دقیق‌تر و واقعی‌تر نشان دهد. دیدن ویدیو آموزش ادیت پلی بخش 4

۹. جمع‌بندی

مدل‌سازی با ادیت پلی در تری دی مکس به شما این امکان را می‌دهد که کنترل کاملی روی جزئیات مدل‌های سه‌بعدی خود داشته باشید. با استفاده از ابزارهای مختلف مانند Vertex، Edge و Polygon می‌توانید مدل‌های پیچیده و واقع‌گرایانه‌ای بسازید. از این ابزار در ترکیب با تکنیک‌های مختلف مانند Extrude و Bevel استفاده کنید تا مدل‌های خود را به سطح بالاتری ببرید.

با تمرین و استفاده از این ابزارها، به راحتی می‌توانید مدل‌سازی‌های خود را بهبود بخشید و طرح‌هایی بی‌نظیر ایجاد کنید.

error: Content is protected !!